Monday, May 25, 2015

Despre biciclisti. Lua-v-ar dracu.

Recunosc, am pus "lua-v-ar dracu" ca sa am un plus de cititori. Lumea se ambaleaza si citeste, ca sa ma poata injura ulterior. 
Dincolo de asta, totusi,  "lua-v-ar dracu" este capitolul la care sunt incadrati toti ceilalti participanti la trafic, in afara soferilor. Asta simt soferii sau autoritatile despre categoriile 'tolerate', adica biciclisti, motoristi si pietoni. Articolul asta este scris din perspectiva unui sofer care merge si cu bicla. Multe din ceea ce va voi spune sunt ultra cunoscute, daca sunteti biciclisti. Pentru aia care folosesc mai mult de doua roti sunt ceva info utile, zic eu. Exista, totusi, cate ceva util si pentru biclisti, daca veti avea rabdarea si bunavointa sa cititi pana la capat. Sa o luam metodic.

Venind vara, am pus cheia in cui si am scos bicla. A contribuit mult la asta si recenta ieseala la Roma, unde traficul - haotic si cu adevarat aglomerat - permite totusi o multitudine de forme de deplasare. Mi-am luat deci bicla si am iesit in trafic. M-am aruncat leilor. Sau, pe romaneste, cainilor si soferilor. Ce am observat:


Soferii

In Bucuresti nu exista participanti la trafic decat daca sunt cu masina. Cat mai mare sau mai puternica. Soferii sunt intr-o competitie acerba unul cu altul, iar traficul este pista de curse unde fiecare isi demonstreaza talentul. In acelasi timp, oricine merge cu mai putin de 4 roti, efectiv nu are loc pe drum. Desi, culmea, ocupa mai putin loc. Dar asta este normal cand esti pe o pista de curse, nu? 

Bucurestenii vs externii

Am ales cuvantul asta usor ambiguu ca sa nu para ca jignesc pe nimeni. Totusi, am observat ca, in ultimul timp, cel putin, soferii bucuresteni se diferentiaza clar de cei din afara urbei. Bucurestenii te vor depasi calcand linia dintre cele doua benzi, spre deosebire de ceilalti, care vor trece milimetric pe langa tine sau vor face manevre ca sa se bage cumva intre tine si masina cu care esti in paralel. Ca doar esti doar biciclist, iar la tara asta inseamna ca esti juma' de om.

Biciclistii

Cand eram mici, toti aveam bicle. Era genial. Te-ai fi asteptat ca toti sa devenim o natie de biciclisti sau scuteristi, dar democratia ne-a adus deschiderea frontierelor si toata pofta aia reprimata pentru masini a rabufnit ceva de speriat. S-a trecut repede de la surprizele Turbo la importul masiv de masini, iar biclele au fost uitate. Revenind insa la cei care inca merg pe bicla, am constatat ceva. Mai frate, voi chiar aveti libertate. Voi chiar aveti mobilitate. Voi nu stati in trafic. Si aici apare dilema, ca sa parafrazez. Voi chiar nu respectati nicio lege de circulatie, tata. Mai mult ca motociclistii, nu opriti la stop sau la trecere, nu respectati benzile, nu semnalizati miscarile in trafic. Din perspectiva mea de biciclist, inteleg total asta. Simti o libertate pe care o poti exploata si mai simti ca traficul iti datoreaza asta, cumva, prin prisma mitocaniilor la care te expui, ca biciclist. Ca sofer, insa, va spun ca e de tot rahatul stilul asta, pentru ca biciclistii sunt imprevizibili pentru soferi si nu sunt in siguranta cand se comporta asa.

Pistele

Reactia tuturor soferilor cand s-a inaugurat o pista cat de cat civilizat - functionala m-a uimit. Si eu conduc pe Victoriei si am nevoie de spatiu. Totusi, daca mergi o saptamana prin zona, o sa vezi ca pista aia nenorocita pe care stationeaza toti cocalarii nu afecteaza traficul pe Victoriei, in conditiile in care oricum calea sustine 2 benzi care chiar pot trece legal prin toate intersectiile si, cel mai important, merge paralel cu Uranus, care este mana cereasca pentru trafic.
Altfel, pistele sunt o gluma proasta. Nu poti sa mergi 90% prin trafic si, din cand in cand, fara sens, sa urci pe trotuar sau sa o iei pe pista pentru ca exista acolo. Ori ai si e functionala dupa un plan la nivel macro, urban, ori da-o-n masa si lasa biciclistii pe drum. Unde mai pui ca pista e populata cu taximetristi, pietoni sau tonete de ziare. Cateodata, pe drept cuvant. Deci, multumesc, nu.

Cainii

Sunt draguti si dau din coada si au captivat un nucleu mic dar tare zgomotos in apararea lor, deci orice discutie care ii include obiectiv este sortita aruncarii stigmatului asupra aluia care o deschide. Ei bine, cruciada asta canina ma lasa pe mine sa devin fast food pentru o ceata pusa pe sotii care, nu-i asa, "nu musca, domnu". Dar sare la picioarele tale de sub masini, fara sa o vezi, ceea ce este intotdeauna o placere. Pe Bucuresti asta este tot mai putin o problema, in conditiile in care majoritatea cainilor au fost deportati in comunele limitrofe si orasul chiar arata ca un spatiu urban; fara ursi, jderi, sobolani sau caini. Incearca sa faci 2 km din Mogosoaia spre Bucuresti sau invers si o sa te relaxezi referitor la numarul cainilor 'macelariti'. Sunt toti pe camp, de unde periodic revin in oras si se incaseaza buget de mai multe ori pe acelasi animal de catre hingheri, de la Primarie. Dar sa nu deviem.

Gropile

Are rost sa vorbesc despre ele? Aparent, da, in conditiile in care tocmai partea dinspre trotuar a carosabilului, adica aia unde incerc sa merg ca sa nu incurc traficul, sa nu tin ocupata o banda intreaga, este cea mai cariata a strazii. Statistic, marea parte a defectiunilor la articulatiile masinilor au loc pe partea dreapta. Pentru biciclist, cand esti in trafic, cu o anumita viteza, intre o masina si o bordura si iei o groapa, un canal neastupat, un sant reparat ca la noi etc, esti al naibii de aproape de moarte, nu de service. Ca tot veni vorba, as sugera biciclistilor sa mearga cat mai spre mijlocul benzii pe care se afla. Asa, vor fi mai in siguranta si vor descuraja tentativele unor masini de a se strecura printre ei si masinile de pe cealalta banda / sens. Cu cat te inghesui singur mai mult inspre trotuar, cu atat soferul va fi mai tentat sa se bage pe langa tine. Si stiti cum se simte asta.

Cam atat, scurt pe doi. Sper ca te-ai prins ca asta e un articol care, poate, ajunge la 1, 2 soferi si aduce un avantaj biciclistilor cu care se intalnesc astia 1, 2 soferi, in trafic. Biciclist sau sofer, daca iesi cateva zile din Bucuresti si participi la trafic intr-o metropola, o sa vezi ca traficul la noi este extrem de permisiv. Ce lipseste insa este educatia participantilor la el, si asta il face dificil. In Roma sau Toronto sunt mai multe masini ca la noi, crede-ma. Si se conduce mai fluent, mai decent, mai normal. Pentru ca nimeni nu defuleaza in trafic. Decat rar, dar atunci se impusca intre ei si deci se rezolva treaba permanent.

6 comments:

Alexandru-Nicolae Patrascu-Miclut said...

Cica: "Cand eram mici, toti aveam bicle." Ia, sa ridice mana sus cine a avut bicla cand era mic. Man, in anii '80-'90 cine avea bicla era jmecher cu JM mare! Pe ce lume traiesti?!

Citez mai departe: "Voi chiar nu respectati nicio lege de circulatie, tata. Mai mult ca motociclistii, nu opriti la stop sau la trecere, nu respectati benzile, nu semnalizati miscarile in trafic." Jura-te pe ce vrei ca nu respectam regulile de circulatie. Nu le respecti pana cand vine la tine un "gabor borat" si-ti fute o amenda apoi te plangi ca prostul pe grupuri "uite ce mi-a facut nenea, mi-a dat amenda ca am supt-o pe bicicleta..."

Continui cu aberatiile: "Cainii: Sunt draguti si dau din coada si au captivat un nucleu mic dar tare zgomotos in apararea lor, deci orice discutie care ii include obiectiv este sortita aruncarii stigmatului asupra aluia care o deschide." Care caini? Te mai intreb odata, CARE CAINI?! Eu n-am mai vazut caini lasati slobozi pe strazi decat la periferie si acolo 2-3. Mai omule mai, tu din ce era vii? Cainii au fost eutanasiati, bagati la adaposturi sau aruncati in camp pe langa localitatile de langa Bucuresti. Apai sa te puna dracu' sa faci in fiecare noapte acelasi traseu pe care il fac eu ca sa ajung din Bucuresti, acasa, pe bicicleta. Pai faci infarct de 3 ori pana la destinatie.

Inca una si gata: "Totusi, am observat ca, in ultimul timp, cel putin, soferii bucuresteni se diferentiaza clar de cei din afara urbei. Bucurestenii te vor depasi calcand linia dintre cele doua benzi, spre deosebire de ceilalti, care vor trece milimetric pe langa tine sau vor face manevre ca sa se bage cumva intre tine si masina cu care esti in paralel. Ca doar esti doar biciclist, iar la tara asta inseamna ca esti juma' de om." Asta se intampa doar daca nu esti o pula bleaga de bani-gata, secretara care o suge de la 3, eu stiu ce pseudo-vedeta care si ea, la randul ei, a supt-o sa ajunga pseudo-vedeta, vreun pui de bancher sau director sau patron (Bucurestiul e plin de patroni), daca nu cumva esti vreun corporatist basit care-si imagineaza ca face destui bani si cand colo acasa mananca parizer cu paine si daca nu cumva esti vreun lucrator la fabrici si uzine, in rest toata lumea te respecta ca biciclist, adica soferii normali la cap, in proportie de vreo 30-35%.

Prietene, ia-ti mizeria de articol de-aici si fugi departe, in munti si urla, urla cat te tin plamanii, sa iasa prostiile din capul tau si sa nu-ti mai imaginezi lucruri. Apoi revino la realitate, in Bucuresti si ai sa vezi ca 80% dintre biciclisti respecta regulile de circulatie, ai sa vezi ca bucurestenii sunt in stare sa te omoare pe strazi pentru ca daca au SUV-ul pulii se cred dumnezei pe sosele, ai sa vezi ca NU SUNT CAINI! Ai sa vezi ca pista de pe Victoriei nu e degeaba si, mai nou, se formeaza cozi de biciclisti la semafoare. Deci cat de cacat sa fii sa spui ca: "Nu poti sa mergi 90% prin trafic si, din cand in cand, fara sens, sa urci pe trotuar sau sa o iei pe pista pentru ca exista acolo. Ori ai si e functionala dupa un plan la nivel macro, urban, ori da-o-n masa si lasa biciclistii pe drum. Unde mai pui ca pista e populata cu taximetristi, pietoni sau tonete de ziare. Cateodata, pe drept cuvant. Deci, multumesc, nu." Ba da, poti sa faci asta, in primul randi ii arati lu' muie ala de Oprescu, ca nu suferi de retard si stii ce e aia o pista, stii ca ala e land-ul tau si ca trebuie sa-l folosesti. Deci, mars pe pista! Toate au un inceput. Ce-oi vrea acum, sa fie tot Bucurestiul transformat in santier ca sa-ti faca tie pista? Si inainte sa te sui pe trotuar, pe pista curului, beleste bine ochii sa vezi daca intr-adevar e pista sau nu. Daca ai cerculetul rosu cu o bicicleta in interiorul lui si inseamna ca accesul cu biciclete e interzis in zona. Si sunt fix pistele despre care vorbesti. Defapt nu mai sunt piste e TROTUAR SI ATAT.

Andrei Bogdan Ionut said...

Pentru acest paragraf iti dau dreptate :"Ca tot veni vorba, as sugera biciclistilor sa mearga cat mai spre mijlocul benzii pe care se afla. Asa, vor fi mai in siguranta si vor descuraja tentativele unor masini de a se strecura printre ei si masinile de pe cealalta banda / sens. Cu cat te inghesui singur mai mult inspre trotuar, cu atat soferul va fi mai tentat sa se bage pe langa tine. Si stiti cum se simte asta." Si eu sunt si sofer si ciclist(mai mult de exterior, dar ca sa ajung in exterior trebuie sa trec prin oras :) )
In rest textul e dragut si exprima fix opinia unui sofer-ciclist!!

Am citit si primul comentariu, al lui alexandru nicolae si nu pot sa spun decat ca : 1) eu am avut bicicleta in anii 80-90, si in Constanta sa stii ca nu era mare smecherie sa ai bicla - poate in bucuersti era :) 2) am iesit si eu cu niste grupuri organizate(vezi Facebook) prin oras cu bicicleta si am zis ca suntem niste instigatori la bataie(unii din grup parca ieseau din casa sa caute cearta cu soferii!!! - regulile sunt pentru a fi incalcate, atat pentru soferi cat si pentru ciclisti!!! ai cojones, faci ce vrei!! ) 3) caini nu prea am mai vazut... 4) prea multe cuvinte urate :)) - caracterul si frustrarile probabil !! 5) eu nu sunt pentru piste, nu am fost si nici nu o sa fiu - merg tare si pe strada, pe mijlocul benzii
Alexandru Nicolae - te-ai grabit cu comentariul tau - NO OFFENSE!!

fantasy pitzy said...

Aaaaa, like tipul cu 4 nume.

bibi jibi said...

bine specificat Alexandru-Nicolae Patrascu-Miclut :)

Anonymous said...

Daca tu crezi ca era smecherie, nu jmekerie, sa ai bicicleta, inseamna ca ai stat in casa pana in 2000. Ieseam cate 30 de insi pe bicicleta, si nu sunt vreun "jmeker"
Nu mai sunt caini? Jura-te pe ce vrei tu, ca nu mai sunt. De cate ori ai fost in Bucuresti noaptea? Intai circul si apoi vorbesti. Dar cand tu te laudai odata ca ai tinut constanta de 57 de km/h, imi dau seama de ce ai lasat un asa comentariu. Stiu, e greu sa gandesti. Extrem de greu.

Anonymous said...

Daca e un distrus, voiai sa gandeasca inainte de a scrie? :)) serios?