Monday, October 7, 2013

Despre noul cod rutier

Va dezumflu din start: nu voi discuta pe prevederi punctuale, nu le stiu inca pe ultimele, dar ceva imi spune ca nici guvernul inca nu le stie. 
Ce ma intereseaza este principiul care sta la baza argumentarii legiuitorului. Mai pe romaneste, de ce il gandeste asa cum il gandeste.

Sa o luam cu inceputul. Ceva in sensul gestionarii circulatiei in Romania trebuie facut. Lucrurile stau prost, oameni mor cam prea des (mai ceva sa batem recordul din Chain Saw Massacre), iar participantii la trafic, fie ei soferi, biciclisti, motociclisti sau pietoni, nu au nimic in legatura cu Codul Rutier. Mai exact, unii au trecut o data, demult, prin el, altii habar nu au ce e cu el. De partea cealalta, adica a zbirilor care au grija de lege, deficientele sunt iar, teribile. Politia Rutiera a abdicat total de la a gestiona traficul in tara. Politia se rezuma exclusiv la a lancezi sub poduri sau copaci, unde pandeste soferii cu radarul. Am fost martorul a doua infractiuni facute in fata masinii de radar: neacordare de prioritate, accident evitat de cel care avea dreptul sa treaca, iar Politia a replicat ca sta la radar, deci sa se dea drumul la circulatie. A replicat pe ton de militie, ca sa fim intelesi. 
Deci, in contextul in care angajatii Politiei Romane sunt, in mare parte, deziluzionati, dezamagiti, dezumflati si altele, sunt inutili pentru cetatenii care asteapta ca ei sa ne reglementeze existenta. Asta e. Hai sa ne asumam realitatea si sa ne continuam drumul fara sa ne mai mintim - unii ca suntem politisti, altii ca suntem corecti. De aceeasi parte a baricadei sunt autoritatile care nu fac nimic pentru a gestiona traficul, cu masuri reale. Strazile arata penibil, nu exista parcari, intersectiile sunt slab gestionate, stopuri si semne de circulatie sunt mascate de vegetatie. Asta nu tine de mine sau de biciclist; asta tine de autoritati, care nu fac nimic in a remedia situatia.
Ca sa fim corecti pana la capat, dincolo de doleantele legitime privind atitudinea Politiei, participantii la trafic sunt ca niste oi. Nerespectarea legii este doar partial vina Politiei. Ea pleaca, totusi, de la noi. Soferii conduc ca dementii, biciclistii habar nu au legislatia si, in mod cert, nu se mai tine cursul de legislatie la dirigientie in clasele primare, pietonii par orbi, iar motoristii sunt convinsi ca benzile de circulatie sunt facute pentru a fi calcate, invariabil, in viteza.

In conditiile astea, era, spuneam, nevoie sa se faca ceva. Ce, mai exact? As pleca de la a reglementa situatia in trafic. Adica de a indrepta problemele fixe, unde exista, si de a returna politistul la job-ul initial. Da-te jos din masina si reactioneaza la ilegalitatile la care esti martor. Daca nu sunteti destui, lasa Politia Comunitara sa filmeze contraventiile si sa ti le aduca la sediu, unde sa dai amenzi. Dar fa ceva. Cadru legislativ exista si azi, nu trebuie un altul ca tu sa iti faci treaba si ca eu sa respect legea. Trebuie doar sa aplicam ceea ce avem. Guvernul a ales calea cea mai imbecila: marim amenzile, inasprim legislatia. Prietene, in conditiile in care politia nu aplica actualul cod, de ce ar aplica un cod care lasa portita impamantenirii unor spagi fantastice? Catre aceiasi oameni ai legii, desigur. Ca tot veni vorba despre bani, care este principiul legitim cand aplici o pedeapsa pecuniara al carei cuantum depaseste salariul mediu pe economie? Mai pe romaneste, iar, nu poti sa asiguri un nivel de trai de 10 lei si sa taxezi animalele 100 de lei. Nu e moral. Si nu va duce decat, bineinteles, la spagi de 10, 50 de lei la politie. Pentru ca totul se va reduce la un calcul scurt si lucid: politistul are rate la banca (si este omenos), tu nu vei dori sa faci rate ca sa participi la bugetul de stat, deci spaga de azi, de 100 de ron, va deveni 400 de ron, ca sa nu platesti 1600 de ron. Simplu.
Repet, acolo unde se trece pe rosu, unde accidentezi pe cineva, exista un temei legitim. In primul rand legat de suspendarea permisului pe o perioada nedeterminata, mai mult decat despre pedepse pecuniare. Guvernul trebuie sa treaca de pornirile populiste de genul 'confiscam masinile'. Asta intra in alta discutie si nu are legatura cu actiunea rutiera, ci cu dreptul de proprietate. Cum spuneam mai demult, cand cineva este amendat pentru ca a dat muzica tare, noaptea, politia nu ii ia casetofonul, iphone-ul sau dvd playerul din casa, nu?  Unde insa apar nereguli mai putin grave, ele trebuie privite prin complexitatea situatiei. Nu poti sa ii iei aluia masina pentru ca a parcat unde nu avea voie, daca tu nu ai facut parcari in oras. Nu il trage in teapa pe ala care nu a dat prioritate daca tu nu ai gestionat coerent intersectia. Si tot asa. Pana apare si codul, stati calmi, nu va mai simtiti Schummi, dati-va jos de pe bicicleta la treceri de pietoni, nu va mai aruncati pe trecere fara sa va uitati la cine vine si cu ce viteza, nu mai intoarceti pe banda dubla si tot asa. 


Politiei Romane, cu drag:



No comments: