Monday, March 11, 2013

De ce facem Eurovision-ul?

As pleca de la scopul concursului. Nu iau in discutie problema punerii in concurs a unor artisti, lucru care mi-a repugnat mereu; pe ce criterii absolut obiective si dincolo de orice contestatie ierarhizezi arta? Care este deci scopul unui concurs cotat sub emisunile licentiate 'X - Factor' sau 'X got talent'? Parca asist la 'Lautarii targuletului medieval european', o expunere perimata si trista, pana la urma, de Nimeni fara viitor. 
Nu am niciun exemplu de artist prezent la Eurovision care sa aiba o cariera in sensul american al cuvantului ulterior concursului. Dana International? Inca il dam exemplu pe aia? (nu e greseala de sincronizare a pronumelor).

Atunci?

Ei bine, un prieten spunea ca Eurovision-ul este un excelent experiment sociologic; ai parte de expunerea relatiilor interumane si economice europene. Mai exact, vezi, cu ocazia votului, cine pe cine place, cine are relatii economice favorabile, unde rezida antipatiile interstate. 
In Romania, participantii la Eurovision au fost mereu artistii "grei", cu state vechi in muzica usoara romaneasca. Artistii TVR, practic. Cum in ultimul timp unii au mai murit, playlist-ul s-a improspatat. Altfel, nicio sansa. Ca la Academie, nu altceva. Apar, de bine de rau, si ceva artisti mai noi, mai in ton cu ce se mai canta si pe afara. Problema este ca sistemul de pile care promoveaza muzicienii astia nu scoate mereu in fata ceea ce e si mai bun. Ce e bun in arta e subiectiv, asa ca putem merge pe ceva mai sigur: cine vinde, cine performeaza in piata si, cel mai sigur, in piata externa, ca la noi lucrurile merg (si vor merge mereu) mioritic. Adica produsele muzicale.
Bun. Cu asta in cap, m-am uitat la primele cateva prestatii de la Eurovision-ul de anul asta. E o premiera. Nu am mai vazut asa ceva de ceva timp. Si bine am facut. Am vazut o serie de oameni despre care habar nu aveam. Niste artisti (ca produse nu erau, clar) despre care nu am auzit, dar despre care cred (sper) ca a auzit lumea de pe la noi. Altfel, de ce am propune asa ceva sa ne reprezinte afara? In ciuda sperantelor mele, un simplu search pe paginile de promovare a eventurilor cotidiene o sa va arate ca din cei prezenti la Eurovision, majoritatea sunt cvasi necunoscuti. Cine sunt oamenii astia, fratele meu? Unde canta? Cine vine la ei? Cine le plateste biletele la cantari? Unde se aud piesele lor? In ce playlist sunt piesele propuse la Eurovision (teoretic numai piese bune, aflate in heavy rotation intern, piese una si una, care merita sa fie ascultate si de straineji)? Pentru ca treaba e nasoala; daca mai si canta prost si sunt si nimeni, de ce facem mascarada asta? La TVR, intr-un studio penibil si batranicios, cu o mana de oameni (urati fratele meu!) pe post de public, cu prezentatori care amintesc de revelionul din 1983, vin niste necunoscuti, alaturi de niste artisti in voga o data, ca sa pastrez terminologia TVR,  si fenteaza muzica prin playback; TVR nu scrie asta pe ecran, asa cum cere legea. E ok sa te maimutaresti pe scena fara cabluri in instrumente, dar cand juriul format din mumii necunoscute (cu cateva exceptii) vine si spune ca a dat notele "pe baza prestatiilor din seara asta", e cam mult.

Cine castiga si de ce, nu ma intereseaza. E amuzant sa vezi cat de transparente sunt rezultatele "obtinute prin vot". Sa vezi cum Luminita Anghel era filmata si promovata si cand nu era intre primele locuri, iar de aia de pe primele locuri nu se interesau operatorii TVR. Mi se pare doar ciudat ca insistam an de an (si aici, cu ceva exceptii) sa alegem prezentele cele mai necomerciale, cu melodiile cele mai putin fredonabile, cele mai demodate, ale artistilor cu cat mai putina prezenta scenica. Daca am putea trimite un paralitic orb (si mut), am fi fericiti, probabil. Am face arta! 

Acestea fiind spuse, e ok, nici ce trimit strainejii nu da pe afara. Cel mult B-side-uri ale variantelor de la X-Factor sau X got talent, cum spuneam mai devreme. Dar macar tineri care amintesc de muzica de azi si care canta. Nu de alta, dar daca se uita strainejii la finala noastra, nu mai intram in Schengen niciodata. Si pe drept cuvant. Suntem un on going freak show care ii sperie pe strainejii conservatori.

Dar sa nu ne suparam. Hai mai bine un canticel sa cantam!

No comments: