Friday, October 19, 2012

Musatescu, Tricolici, Farcasan, Uricaru

Bai, voi mai cititi? Adica, in afara de posturile de pe Facebook?
Zilele trecute aveam nevoie de ceva relaxare. De cateva saptamani citesc varii lucrari ale unor franceji, unguri si engleji, pe vrajitorie. Am luat hartoaga si mi-am dat seama ca in seara aia nu faceam fata la valurile de ruguri si alte chestii dragute pe care si le faceau stramosii nostri unu' altuia. Cam ceea ce fac americanii acum diversilor teroristi. 
 Preferata mea era proba apei. Adica venea unu' zdrentaros la popa si ii zicea: 
"Bai tataie, io cred ca aia din capu' satului ii vrajitoare!.."
"Asa..."
"Da. Ieri mi-o murit o vaca, deci..."
"Asa!..."
Si uite asa, pe aia o luau, o legau si o aruncau in apa. Ideea era simpla: daca aia plutea, era nevinovata. Daca se ineca, era vinovata. Eu nu reusesc sa plutesc cu mainile si picioarele libere, in piscina, deci aia legata fedeles si aruncata de pe pod in rau, cred ca nici atat. Justitia era insa, servita. Cam ca azi, la americani.
Revenind, in seara respectiva mi-am dat seama ca nu intra chestii din astea. Deci, am cautat in biblioteca ceva light. Am lasat cu greu London (era risc mare de depresie, aici) si am tot cautat pana am dat de Uricaru. Bai, chestia e ca daca ma apuca sa citesc Uricaru, nu ma pot abtine sa nu citesc tot ce a scris. Omul asta ar fi facut o mare cariera in Hollywood, ca scenarist. El si Eliade. Absolut superb. Va recomand oricand Vladia sau Glorie. Sau orice de la el. De la Eliade, nu am ce sa va recomand. As fi penibil.
Am trecut deci de Uricaru, ca nah, imi amanetam toamna, daca ma apucam de el. Celelalte optiuni erau Vlad Musatescu, Sergiu Farcasan si Chiril Tricolici. Tipii astia trei au un umor rar in Romania. Umor, ironie si un stil destept si subtil. Detectivul Conan Doi, Masina de omorat cemombii sau Un dolar, doi dolari. Am mers pe ultima. Tricolici at it's best. M-a amuzat de la prima pagina. M-a amuzat si faptul ca omul mergea la Militie, pentru ca fusese reclamat de un participant in trafic pentru ca nu semnalizase schimbarea benzii. Wtf? Voi stiati ca asta este o contraventie? O mai respectati? Intreb, pentru ca vad ca majoritatea masinilor moderne si scumpe de astazi vin fara semnalizatoare, altfel nu imi explic de ce nu am vazut vreodata una semnalizand. Cred ca lectura e buna si pentru cei de la Politia Rutiera. Faptul ca azi suntem ingropati in contraventii marunte si complet ignorate, nu face decat sa ne duca la escaladarea ilagalitatii. Si, de la a nu semnaliza, la a trece pe rosu, la a trece peste politist, nu e decat un pas. Si cred ca l-am vazut toti, la stiri.
Dar de ajuns despre asta. Cautati tipii astia la anticariat. Dati intre 7 si 15 lei pe o carte a lor si pe bune, bate filmul de la Mall. Si ca pret, si ca spirit.
Enjoy!

Arunca un ochi si aici, daca mai ai cafea:


No comments: