Tuesday, September 18, 2012

Scarpinatul unde nu ne mananca

Am avut ocazia sa aflu urmatoarea miscare planuita de RATB. Puteti incerca sa o ghiciti. Este:
- imbunatatirea modului de calatorie in comun?
- suplimentarea/innoirea parcului auto (prin "auto" ma refer la tramvaie, dar habar nu am cum sa le numesc generic)
- deschiderea de noi trasee?
- imbunatatirea statiilor (niste cosmelii in care si ploua si bate vantu')?
- cumpararea de covoare magice pentru transport?
- demararea programului "un autobuz - un calator - un suflet"?

Nu. Desi era evident. 
RATB s-a gandit sa ia 5 automate de incarcare a cardurilor de calatorie. Automatele iti pot oferi, pe mailul tau, la cerere, trasee si harti ale urbei. Automatele astea mai pot calcula durata diverselor trasee alese de tine pe harta. Oarecum estimativ, luand in calcul traficul de la noi. Teoretic, daca tu bagi mai toate datele problemei, automatele iti vor spune cam totul; cat dureaza drumul, pe unde mergi, ce injura exact soferul.
Automatele astea stiu si ceva carte, pentru ca vor afisa informatiile astea in romana (deja sunt mai tari ca aia care tot pica BAC-ul), engleza, franceza.
Retineti ca treaba se face prin mail, nu este interactiva.
Automatele mai au diverse smecherii, cum ar fi apararea contra falsurilor, vandalismului si alte chestii din caietul de sarcini, vax pentru ala care sta in ploaie si asteapta 300-le sau care incearca sa ajunga acasa noapte, dupa 22, in zona sud, sa zicem..

Costul? Cam 200.000 E. Fara TVA.

Acum, treaba este complexa. Bucurestiu' se bucura de cateva initiative care, in mod cert, costa. Nu sunt moca si nu se pot face fara sa te chinui putin. Imi place sa cred ca sunt destinate construirii unei infrastructuri necesare intr-un oras mare si turistic. Sau macar care incearca sa devina un mare oras turistic. Ma gandesc aici la autobuzele alea care merg goale prin urbe, la orice ora. Alea destinate turistilor, pe modelul marilor orase turistice. Ai nevoie de ele, turistii sunt obisnuiti cu asa ceva. Din pacate, pana sa apara turistii, alea ingreuneaza si mai mult traficul si asa urat din oras. Goale, pentru ca nu ai cu cine sa le umpli. Daca insa aia vin, e bine sa fie si astea. 
Orasul stiu ca a mai investit in cateva panouri interactive. Foarte bine venite si alea. Azi, majoritatea au pe ele un afisaj permanent de spray, gratie vreunui imbecil care decide sa interpreteze arta si chiar nu gaseste alt loc sa isi lase semnatura. Altele, pur si simplu au disparut de la locul amplasarii originale. De cele din pasajul Universitatii nu am mai auzit nimic, si erau tare bine amplasate.
La fel de bine, nu pot sa nu ma gandesc ca Praga sau Budapesta, de exemplu, nu au smecherii din astea din Star Trek. La unguri, statiile de metrou arata caraghios, dupa modelul nostru. La fel si trenurile lor, iar intrarea se face pe baza verificarii de catre 2 neni a legitimatiilor de calatorie, tinute la vedere de calatori. Greoi si depasit. Si chiar si in conditiile astea, nu se fac cozi la intrarea in micile lor statii, iar trenurile sunt pline de turistii care se uita la traseul ala afisat old school pe o harta, pe perete. Majoritatea turistilor au in mana una din miile de harti pe care toate firmele le sponsorizeaza pentru imprimare si distribuire gratuita peste tot prin oras. Nu e demn de capitanul Picard si a 5-a galaxie, dar isi fac treaba.
Senzatia clara este ca Bucurestiul a adoptat o atitudine oarecum high-tech unde nu era nevoie. Oarecum juma' de high-tech: 5 aparate ici, 3 colo, parte a unui turism care nu exista, inca. E ok ca il imbiem, dar parca un sistem de calatorie real adaptat necesitatilor, siguranta (in trafic, impotriva taximetristilor, impotriva cersetorilor din tot orasul) si voie buna pioniereasca ar fi mai indicate. Pana la urma, ala care casca gura prin oras cu Euro in buzunar retine ca a calatorit bine, ca a vazut femei frumoase si oras curat, ca a mancat bine si s-a distrat. Sau ca a fost fugarit de cersetori printre divese gadgeturi care nu merg, iar taximetristul care l-a salvat de aia si de caini i-a cerut o mana si un picior, pe un pret calculat in Euro, la un tarif extraterestru.
Cam asta ar fi. Este o intrebare personala pe care mi-o pun strict pe criteriu enuntat aici si de care nu scap nici eu, vad. Dar este ceva la care ar trebui sa ne gandim putin. Daca tot incercam sa dezvoltam ceva si sa construim o infrastructura destinata aducerii de turisti si de bani, hai sa incercam sa facem chestii cu cap. Cheltuieli si tunuri se pot realiza cu succes, oricand.

PS: daca aveti dubii, initiativa RATB, pastorit de Capitala lui Oprescu, trebuie sa treaca prin Consiliul General al Municipiului, unde e plin de cai breji care, nu e asa? pot face diferenta. 
Da-i drumu'!  
Fa diferenta.


Citeste si:

Diavolul paste!
Prin Budapesta
Prin Paris
Prin Bucuresti

No comments: